recensioner

Recensioner

20150503

Recension av barn i tidningen Vi anhöriga

20150303

Sjukt viktigt i senaste numret av Vi föräldrar, Nr 4/ 2015” För friskare barn- Barn som själva är sjuka eller har en sjuk anhörig kan behöva något roligt och stöttande att arbeta med. Så tänkte Helene Forsling, Monika Nyström och Viveca Nordlander när de gjorde boken Sjukt viktigt. Tanken är också att den kan användas på läkarmottagningar och av förskolepedagoger.”

20150123

Från barncancerfondens blogg

"Att bearbeta svåra saker är inte lätt. Vilken tur att det finns eldsjälar som tar fram verktyg för barn, i form av böcker, som kan hjälpa till med just det! Det här är två exempel som jag gärna lyfter fram så här i jullovstider, som för många är en tid för pyssel – och reflektion. Sjukt viktigt är en pysselbok för mindre barn som närmar sig sjukhusmiljön på ett kreativt sätt. Man kan till exempel fylla i en hjärnlabyrint, färglägga sjukhusrum och rita ut smärta med en liten groda som följeslagare. Extra bonus för handledningen för vuxna längst bak i boken, som ger stöd i hur boken kan användas. Sjukt viktigt är skriven av Helene Forsling, Monika Nyström och Viveca Nordlander och ges ut av Idus förlag"

2015/01/23

Den är toppen!!! X tittar och ritar i den mest hela tiden. Och visar; så här ser elaka bakterier ut och det här är som min cancer och det här är mina snälla soldater! Tack i massor!|

2015/01/23

Barnboksbloggen "Pysselboken Sjukt viktig är helt enkelt sjukt viktig. Det är en bok som alla barn borde få pyssla sig igenom för man lär sig så mycket. Inte bara rena fakta utan man lär sig också ett helt annat förhållningssätt till kroppen, sjukdomar och döden. Boken är också ett bra hjälpmedel med tanke på att det finns väldigt många vuxna som tycker att det är jobbigt med dessa ämnen och som tycker att det är svårt att prata om dessa ämnen med barn. Ett stort plus med boken är också dess lättillgängliga format med spiralbindning" http://www.barnboksbloggen.se/?p=7794

2014/12/02I

Cancerfondens tidning "Rädda livet" nummer 4/2014 rekommenderas pysselboken varmt. "Den är värdefull att ha på läkarmottagningar o sjukhusavdelningar, samt till temaarbeten på förskolor och skolor", skriver Cancerfonden.

2014/11/11

Hej Tack för boken. Jag tyckte mycket om den. Med vänlig hälsning David Eberhard (specialist i pyskiatri, författare och föreläsare)

2014/11/05

Ada & Beda är en förening för kvinnor med gynekologisk cancer, deras närstående och för stödmedlemmar. http://www.adabeda.se/ När det finns barn i närheten av den drabbade kan det vara svårt att prata med dem om detta och då är det ibland skönt om man kan hitta hjälpmedel för det - t.ex. finns en bra pysselbok "Sjukt viktigt!" av Viveca Nordlander, Monika Nyström och Helene Forsling som vi kan tipsa om. Den finns att köpa via flera internet-bokhandlare.

2014/11/05

Recension i Tidningen Kulturen Vården och barnet Projektet ”Sjukt viktigt” har startats av författarna till pysselboken med samma namn, för att om möjligt stödja och skingra tankarna hos de barn som hamnar på sjukhus eller har anhöriga som insjuknar i någon åkomma. Nu gillar ju de flesta yngre barn att pyssla, färglägga, svara på frågor och greja med papper och penna, därför kommer säkert ”Sjukt viktigt” till användning för många, även utanför sjukhusens kliniska och deprimerande miljöer. Boken avslutas med några sidor fakta där barnen kan läsa tillsammans med en vuxen om hur den konventionella vården ser på kropp och sjukdom. Där finns också roliga klistermärken att leka med. Stefan Whilde http://tidningenkulturen.se/artiklar/litteratur/litteraturkritik/18621-litteratur-olika-foerfattare-sjukt-viktigt

2014/10/10

2014/10/06

Från Facebook- Näracancer.se Vi beställde boken, vad fin den är! Superbra!

2014/10/02

Pysselboken,Sjukt viktigt, inbjuder på ett enkelt och lättsamt sätt till diskussion och kommunikation kring det verkliga livet. Här kan alla åldrar mötas och prata om/fundera kring svåra situationer som ibland kan vara svårt att prata om. Boken innehåller fina illustrationer och bra texter. Vilken fin present att ge bort till nära och kära.Eva |

2014/09/22

En sjukt viktig bok med ett fantastiskt syfte! Pedagogiska övningar som skapar naturliga öppningar för bra samtal med barn som behöver stöd i jobbiga situationer. Illustrationer som känns verklighetstrogna och ett innehåll som känns nytänkande. En sjukt bra sammanhållen pysselbok helt enkelt!Louise

2014/09/17

En fantastisk pysselbok för ALLA. Såväl innehåll som layout är mycket tilltalande och pedagogiskt framställt. Boken utgår från verkligheten så som den är och så som den ser ut och fungerar utmärkt som utgångspunkt för samtal om saker som ibland kan upplevas svåra att tala med barn om. En sjukt viktig och bra bok, helt enkelt! Mia Lewell, mamma och grundskollärare

2014/09/17

Susanna, lärare på lågstadiet "Den här kommer vi få användning för! Vilka fantastiskt bra kroppsbilder att arbeta med i skolklasse